Sandheden om vitaminpiller og kosttilskud

Vitaminer og kosttilskud er en kæmpe forretning, og mange danskere tager hver dag en vitaminpille for at sikre sig, at kroppen får alle vitaminer og mineraler, som den har brug for. Men det er i mange tilfælde faktisk helt unødvendigt. For forskning viser, ekstra vitaminer i pilleform eller dråbeform faktisk er ganske overflødigt, hvis blot man sørger for at spise sundt og varieret og ellers følger de ti kostråd.

Du kan desværre heller ikke “snyde” på den måde, at du kun lever af toastbrød og så bare supplerer med multivitaminpiller og på den måde er sikret alle vitaminer og mineraler, du skal bruge. For maden og fødevarerne indeholder meget andet end blot vitaminer og mineraler. Gennem kosten får man også protein, fedt, kulhydrat og fibre, der er nødvendige for, at kroppen ellers kan fungere.

Så hvis du er sund og rask og følger kostrådene, så er du sikret alle de vitaminer, som du brug for. Det er derfor unødvendigt at tage den daglige vitaminpille på trods af, hvad nogle vitaminpillefabrikanter prøver at fortælle dig.

Det er dog en undtagelse, hvis du har særligt brug for ekstra vitamin. Måske har du været ved lægen og fået konstateret et underskud af en særlig ting, for eksempel jern, som mange kvinder er i underskud af - især hvis de har kraftige menstruationer. Nogle bivirkninger i forbindelse med medicin kan også afhjælpes med ekstra vitaminer. Hvis du er gravid - eller prøver at blive det - så er vitaminer også her en nødvendighed, ligesom ældre personer med skrøbelige knogler og et mindre modstandsdygtigt immunforsvar.

At abonnere på en måltidskasse kan være en god vej frem, hvis du har svært ved at spise varieret og hele tiden ender med at spise de samme måltider igen og igen. Hvis du ikke har fantasien eller overskuddet til at finde på måltider hver dag, der følger de ti kostråd, så lad nogle andre lave planlægningen for dig. Der findes et hav af forskellige måltidskasser, hvor der følger både kostplan, ingredienser og udførlige opskrifter med, så du ikke behøver at bekymre dig om andet end at lave maden. Hvis du gerne vil være sikret, at du og dine familie får alle de vitaminer, de har brug for, så er det en god mulighed for at være sikret, at du er dækket ind på alle fronter.

Her er de ti kostråd:

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
Det anbefales at være fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Spis frugt og mange grøntsager
Det anbefales at spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Mindst halvdelen skal være grøntsager.

Spis mere fisk
Det anbefales at spise 350 gram fisk om ugen. 200 gram bør være fed fisk.

Vælg fuldkorn
Når du køber brød, ris og pasta, så gå efter det grove af slagsen med masser af fuldkorn.

Vælg magert kød og kødpålæg
Det anbefales at spise kød med maks 10 procent fedt og helst ikke mere end 500 gram kød om ugen.

Vælg magre mejeriprodukter
Det anbefales at holde sig fra de fede mælkeprodukter og i stedet vælge de magre mejeriprodukter som skummetmælk og minimælk.

Spis mindre mættet fedt
Det anbefales at vælge planteolier og flydende eller blød margarine i stedet for smør. Mættet fedt er i sin form mere fast end umættet fedt.

Spis mad med mindre salt
Undgå salt så vidt, det er muligt. Det meste salt får vi fra færdigretter, ost og kødprodukter.

Spis mindre sukker
Skær ned på slik og søde sager. Drik maks en halv liter sodavand, saft, juice eller energidrik om ugen.

Drik vand
Drik vand i stedet for sodavand, juice og alkohol - gerne halvanden liter om dagen. Kaffe og te tæller med i regnskabet, men spar på mælken, fløden og sukkerknalderne.