facebook


Et menneske tilbringer omkring 1/3 af deres liv i søvne. Søvnproblemer er meget almindelige og vil ramme de fleste på et tidspunkt igennem livet. Men danskernes søvn bliver dårligere og dårligere og det er blevet et stigende problem, problemet er så stort at 46 procent fortæller, at de er generet af søvnproblemer i længere perioder. Man ved stadig ikke 100 procent hvorfor det er, at mennesket skal sove, men meget tyder på at søvnens vigtigste funktion er at vedligeholde hjernens funktion. Man ved dog med sikkerhed at uden søvn, nedsættes hjernens funktion, også hos raske mennesker, selv ved et mindre søvnunderskud vil et menneske opleve nedsat koncentrations- og reaktionsevne og hukommelsen forringes. Søvn er altså en vigtig del af et menneskets sundhed og velbefindende og langvarige søvnproblemer er forbundet med øget risiko for stress, overvægt, type 2 diabetes, hjerte kar-sygdomme samt tidlig død. Der er forskel på hvor meget man har brug for at sove igennem livet og behovet er også individuelt fra menneske til menneske. Den anbefalede mængde af søvn er for: Spædbørn: 14-17 timer Mindre børn: 11-14 timer Børnehavebørn: 10-13 timer Skolebørn: 9-11 timer Teenager: 8-10 timer Voksne: 7-9 timer Ældre 7-8 timer Der er flere faktorer der kan påvirke vores søvn: hormoner: melatonin, måltider, drikkevarer (for meget koffein og alkohol), fysisk aktivitet, stress, arbejdsmiljø, rygning, Melatonin er et hormon, vi danner i kroppen, som stiger når det bliver mørkt; lys også kunstigt lys, kan hæmme udskillelsen af hormonet. Hormonet hjælper med at sikre, at vores kroppe har en fornuftig døgnrytme og det fremkalder søvnighed. Man kan påvirke melatonin ved hjælp af kosten, det findes i flere fødevarer som f.eks.: tomater, valnødder, jordbær, olivenolie, vindruer, mælk, mandler, ris, ingefær og tørrede dadler. For lidt eller dårlig søvn, giver en øget udskillelse af stresshormoner i kroppen og for lidt søvn er ofte et tegn på stress, hvor personen ikke kan falde i søvn eller vågner tidligt og ikke kan falde i søvn igen. Stressen bliver derfor forstærket af den øget udskillelse af stresshormoner i kroppen, pga. den manglende søvn. Flere studier peger i retningen af at søvnproblemer, især mangel på søvn af god kvalitet, påvirker appetitreguleringen, hvilket betyder at risikoen for overvægt øges. Samtidig viser flere studier også at nogle søvnstadier er vigtigere end andre i forhold til spisevaner, f.eks. ses det at mangel på god søvn forandre et menneskes spisevaner, i retningen af flere mellemmåltider med et højt indhold af fedt og sukker. Studier har også vist at der er en sammenhæng mellem søvnlængde samt søvnkvalitet og chancen for et succesfuldt vægttab, og det er også sandsynligt, at et vægttab kan lede til en bedre søvn. For lidt eller dårlig søvn påvirker ikke kun i retningen af flere mellemmåltider, men påvirker også i regulering af appetit, fødevareindtag og fødevarepræferencer samt blodsukkerniveau. Det betyder altså at en god nattesøvn kan bidrage til at mindske risikoen for overvægt og fedme. Risikoen for overvægt hos voksne der kun får 5-6 timers søvn er 1,69 sammenlignet med de voksne, der får 7-8 timers søvn om natten. I perioder hvor man føler sig stresset og dårlig søvn påvirker en, kan det virke uoverskueligt at skulle købe ind og få lavet mad hver evig eneste dag og det ender måske derfor tit med de nemme løsninger. Med et abonnement på en måltidskasse er det hele klaret for dig, her er der andre der sørger for at handle ind og levere maden direkte til din dør og du skal gøre et minimum af indsats for at få aftensmad der er varieret og spækket med gode vitaminer. På denne side finder du både leverandører af måltidskasser hvor du selv skal gøre en smule af arbejdet, ved selv at tilberede retterne ud fra udførlige opskrifter, andre måltidskasser skal du blot varme lidt ris eller lave en salat, men der findes også andre hvor maden er tilberedt og du skal blot varme den kort op og så er der aftensmad. Der er altså muligt at finde en måltidskasse der passer til alle.




December måneds udvalgte måltidskasser

Der er langt flere leverandører af måltidskasser end du umiddelbart tror. Vi har samlet dem alle sammen. Find din kasse og bestil den på leverandørens egen side.

Indtast din e-mail og få tilbud og gode råd om måltidskasser:

Betingelser

logo